Szabó Gábor: FILMES KÖNYV
Beállítás (snitt):
egyetlen kamera által rögzített folyamatos látvány. Minden beállítás egyetlen
felvétellel készül.
Forgatókönyvi kép: egy
adott helyszínen vagy díszletben játszódó jelenetet vagy jelenetrészt határoz
meg. Egy vagy több beállításból áll. Egy képen belül a tér és az idő is
megszakítás nélküli. Egy kép első sorában (fejlécében) fel vannak tüntetve a
legfontosabb információk:
képszám, helyszínnév, külső vagy belső helyszín, napszak
Jelenet (sequence): dramaturgiai
egység, amelyen belül a szereplők száma általában nem változik. Mind a kép,
mind a jelenet kezelhető kevésbé kötötten, általában értelemszerűen
összetartozó tartalmi egységet értünk alatta.
Elemi beállítás: a film
nyelvi szerkezetének legkisebb egysége, egy adott látószöggel,
kameramagassággal (alsó vagy felső gépállás), plán (képméret), objektív
(gyújtótávolság) tartozik hozzá.
A
plán (képméret/tárgyméret/témaméret): az a képméret, amelyben a kép
tárgyát ábrázoljuk. (Nem a fizikai méretek felől kell megközelíteni, mert a
megoldás tartalmi, jelentésbeli: az a kérdés, milyen elemeket akar magában
foglalni a kép, vö. egy kisgyerek és egy felnőtt egész alakos beállítása között
méteres eltérések vannak)
Nagytotál: bemutatja a környezet egészét, ahol a
cselekmény játszódik. Lényege, hogy a cselekmény elemeinek és az azt körülvevő
környezetnek a viszonyáról ad áttekintést. Egyfajta „ritmuselem” a film
szerkezeti tagolása szempontjából.
Totál: a jelenet szempontjából lényeges összes elemet
tartalmazza és egymáshoz viszonyított helyzetüket mutatja be.
Médium shot-ok: ez az a távolságtartomány, amelyet a
legtermészetesebbnek érzünk. Idetartozó képméretekek:
Kistotál:
tekinthetjük úgy, mintha egy egy totál részlete lenne, a jelenet résztvevőinek
egy részét tartalmazza. Többnyire többalakos kép, de még egy bokánál vagy térd
alatt vágott képet is nevezhetünk kistotálnak.
Egész
alakos beállítás: értelemszerűen akkora képkivágás, melybe egy álló
szereplő teljes alakban belefér.
Amerikai
beállítás: kb. térd fölött , combközépen vágja el a szereplőt.
Félközeli/szekond:
kb. mell alatt vágja el a szereplőt.
Közeli:
funkciója, hogy a kép tárgyát a környezetéből leválassza, kiemelje. (ált.-ban:
fejközeli, de lehet egy tárgy közelijéről is beszélni)
Szuperközeli:
pl. az arc vmely rész (csak szemek vagy csak a száj)
A kamera magassága:
Normál
szemmagasság: a szereplő, egy tárgy szemmagassága, a kamera vízszintesen
van beállitva.
Alsó
gépállás: a kamera felfelé forgatva veszi a felvételt. Hatása: hőssel való
érzelmi azonosulás könnyebb.
Felső
gépállás: a kamera magasabban van a kép tárgyánál. Hatása: egyfajta
objektív kívülállást, rálátást biztosít a néző számára.
A gépmozgás fajtái:
Kétdimenziós kameramozgások: a
kamera helye ilyenkor a térben változatlan marad (a „talpa” rögzített, csak a
„feje” mozoghat)
Svenk(pásztázás/panorámázás):
lehet függőleges, vízszintes, átlós „fejmozgás”.
Zoom: a
gyújtótávolság megváltoztatásával térhatású mozgást készítünk, de a kamera
ilyenkor is rögzített.
Háromdimenziós kameramozgások: a
kamera ténylegesen elmozdul, helyet változtat a térben.
Fárt/kocsizás:
a kamera vízszintes irányban helyet változtat, elmozdul a térben (fajtái:
oldalfárt, előre- vagy hátrafárt, körfárt)
Krán/daruzás:
maga az elnevezés kifejezetten a függőleges kameramozgást jelenti, vagyis azt,
hogy a kamera térben emelkedik vagy süllyed egy daruszerű szerkezet
segítségével. Ha emellett vízszintesen is mozgatjuk a kamerát, még mindig
kránozásról beszélünk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése